Kącik logopedyczny
ROZWÓJ MOWY DZIECI
Dziecko 3 letnie:
- mówi dużo i zwykle chętnie, zadaje pytania,
- posługuje się zdaniami kilkuwyrazowymi (może popełniać błędy gramatyczne i fleksyjne)
- prawidłowo rozumie polecenia proste i te bardziej złożone, rzeczowniki i czasowniki (związane z jego najbliższym otoczeniem),
- rozpoznaje i nazywa przedmioty i czynności (których doświadcza w swoim otoczeniu: w domu, przedszkolu),
- prawidłowo wypowiada: samogłoski ustne,p,b,m,ł,j,k,g,h,f,w,t,d,n,ś,ź,ć,dź
- charakterystyczne jest zmiękczanie głosek syczących: s,z,c,dz oraz szumiących sz, ż, cz, dż, zamieniane są na głoski ś,ź,ć,dź
- głoska r – wymawiana jako l lub j,
- zniekształca wyrazy, tworzy nowe, opuszcza głoski, upraszcza, pojawiają się przestawki głoskowe i sylabowe,
- może wystąpić jąkanie rozwojowe – związane z szybkim przyrostem słów
Nie wymagajmy od 3 latka szafy, szalika, czapki, szyszki i rybyJ
Dziecko 4 letnie:
- potrafi już mówić o przeszłości i przyszłości, zadaje mnóstwo pytań
- utrwalają się głoski s, z, c, dz, dziecko nie powinno ich zamieniać na ich zmiękczone odpowiedniki ś, ź, ć, dź;
- głoski sz, ż, cz, dż dziecko może zamieniać na s, z, c, dz - jest to tzw. seplenienie rozwojowe;
- pojawia się głoska r, choć jej brak nie powinien jeszcze niepokoić;
- może pojawić się tzw. hiperpoprawność związana z opanowaniem nowych, trudnych głosek np. zastępowanie głosek s, z, c, dz, przez sz, ż, cz, dż - np.: sztół, czukierek;
Dziecko 5 letnie:
- mowa dziecka w tym wieku powinna być zrozumiała
- dziecko potrafi już bezbłędnie powtórzyć sz, ż, cz, dż, choć w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez s, z, c, dz;
- głoska r powinna być już wymawiana, chociaż często pojawia się dopiero w tym okresie;
- wypowiedzi uwzględniają kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo - skutkowe, są zwykle poprawne gramatycznie; dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów i możliwość ich zastosowania;
- dziecko chętnie poprawia innych i samego siebie, szukając prawidłowego brzmienia wyrazu;
Dziecko 6 letnie:
- powinno już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski,
- powinno poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki nawet te najtrudniejsze do opanowania czyli głoski sz, ż, cz, dż oraz r;
- umieć porównywać (odnajdywać różnice i podobieństwa) oraz klasyfikować przedmioty pod względem wielkości, kształtu, koloru, ciężaru, funkcji użytkowej
- dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej (tzw. głoskowania) ·wyodrębniać głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu
- samodzielnie wymyślać wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę
- wyklaskiwać ilość sylab w wyrazie
- określać położenie przedmiotu względem otoczenia (nad, pod, obok, między, wewnątrz, określać kierunek )
KIEDY WARTO IŚĆ Z DZIECKIEM DO LOGOPEDY?
Skorzystaj z porady logopedycznej, jeśli Twoje dziecko:
- niezależnie od wieku, dziecko mówi niewyraźnie, wypowiedzi są niezrozumiałe
- dziecko nie reaguje na polecenia, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, wypowiada niezrozumiałe ciągi dźwięków, nie reaguje na imię
- Skończyło 12 miesięcy, a nie wypowiada żadnych, najprostszych słów (typu: mama, tata, baba, bobo itd.).
- Skończyło 24 miesiące, a nie łączy dwóch elementów razem (np. mama am, bobo je, tata aaa (tata śpi) ) i/lub wypowiada tylko kilka słów.
- podczas artykulacji dziecko wysuwa język między zęby
- dziecko ma często otwartą buzię, nadmiernie się ślini
- występują trudności w zakresie jedzenia- dziecko ma trudności ze ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem
- Skończyło 3 rok życia, a zauważasz, że w wymowie zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np.: zamiast balon- palon, zamiast góra-kura.
- Wydaje się, że cały czas mówi przez nos lub ma problemy ze słuchem.
- Skończyło 4 rok życia, a głoski s, z, c, dz wypowiada jako ś, ź, ć, dź (np.: sanki- sianki).
- Skończyło 5 rok życia, a w jego wymowie nie zauważasz pierwszych prób wymowy głosek sz, rz, cz, dż.
- Skończyło 6 rok życia, nie wypowiada prawidłowo głoski: r
- dziecko 7- letnie nie wymawia jakichś głosek lub wymawia je w sposób zdeformowany
- dziecko ma trudności z nauką czytania, pisania
- dziecko się jąka
W każdym momencie, gdy mamy wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju mowy i komunikacji zawsze lepiej wybrać się na konsultację i usłyszeć, że nie ma zaburzeń, niż zwlekać i przeoczyć zaburzenie na wczesnym etapie. Ważne, aby oddziaływania logopedyczne były wdrożone jak najwcześniej, wtedy są większe szanse na eliminację zaburzeń.
PO CO TA PIONIZACJA JĘZYKA I CO TO JEST?
To umiejętność unoszenia języka do góry - jest nam potrzebna już od pierwszych chwil życia – maluch ssąc pierś matki unosi przednią część języka do góry, aby po dociśnięciu jej do podniebienia pobrać pokarm.
Choć o tym nie myślimy, w pozycji spoczynkowej nasz język również jest uniesiony.
Problemy, jakie wywołuje brak pionizacji języka, mogą zacząć się już od pierwszego dnia życia dziecka, kiedy to noworodek nie jest w stanie językiem docisnąć brodawki sutkowej do podniebienia i tym samym pobrać pokarmu.
Osoby, które mają nieprawidłową pozycję spoczynkową języka, często oddychają torem ustnym, a stąd już prosta droga do seplenienia międzyzębowego (wady wymowy, w której język układa się pomiędzy górnymi i dolnymi zębami). Pionizacja języka jest też niezbędna do wymowy wielu głosek polskich
Ćwiczenia pionizacji języka:
- Kląskanie przy szeroko otwartych ustach
- Dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów górnych po wewnętrznej stronie
- Przesuwanie językiem wzdłuż podniebienia („malowanie sufitu”)
- Dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego (miejsce za górnymi ząbkami)
- Smarowanie wałka dziąsłowego miodem/dżemem lub przyklejenie kawałeczka opłatka,wafelka i zlizywanie przy szeroko otwartych ustach
- Kreślenie czubkiem języka kółek na podniebieniu lub robienie kropek na podniebieniu
- Utrzymywanie języka przy wałku dziąsłowym, usta otwierają się i zamykają, a język nie spada
Zabawy stymulujące rozwój mowy dziecka: